
Nasze środowisko-nasza przyszłość
Witaj w Szkole Promującej Zdrowie, gdzie wierzymy, że troska o zdrowie i środowisko to największe bogactwo. Nasza misja to promowanie zdrowego stylu życia, świadomej troski o otaczającą nas naturę oraz edukacja w zakresie równowagi fizycznej, psychicznej i ekologicznej. Razem budujemy przyszłość, w której dbanie o siebie i o planetę idą w parze. Sprawdź nasze działania, plany i dotychczasowe realizacje – bo nasze środowisko to nasza wspólna przyszłość.
Część wstępna planowania w roku szkolnym 2023/2024
Problem priorytetowy do rozwiązania:
ZWIĘKSZENIE ŚWIADOMOŚCI POWIĄZANIA ŚRODOWISKA NATURALNEGO ZE ZDROWIEM CZŁOWIEKA.
Krótki opis problemu priorytetowego:
Brak świadomości ekologicznej jest jednym z największych problemów ekologicznych na świecie. Ludzie nie zdają sobie sprawy z wpływu swojego stylu życia na środowisko i nie podejmują działań, aby zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.
W Polsce problem ten jest szczególnie widoczny, gdyż duża część społeczeństwa nie jest w pełni świadoma skali problemów ekologicznych.
Rozwój cywilizacyjny oraz brak świadomości ekologicznej społeczeństwa przyczyniają się do ciągłej degradacji środowiska przyrodniczego. Chcąc temu przeciwdziałać, powinniśmy już od najmłodszych lat zadbać o edukację ekologiczną dzieci. Pomocne w tym działaniu może być uświadomienie im, jaka jest rola i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, kształtowanie odpowiedzialnego i opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, czyli zbliżanie dzieci do natury.
W roku szkolnym 2023/2024 plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie powstał na podstawie obserwacji oraz rozmów ze społecznością szkolną.
Uzasadnienie wyboru priorytetu:
Na podstawie informacji z przeprowadzonych obserwacji i badań wynika, że uczniowie mają chcieliby zgłębiać swoją wiedzę o ekologii, poznawać w jaki sposób mogą wspierać ochronę środowiska, zwłaszcza w swojej najbliżej okolicy. Szkoła mieści się we wsi Ulim, w otoczeniu lasów, z zasobami na które warto ukierunkować najmłodszych. Kreowanie postaw proekologicznych przyczyni się do większej świadomości jak dbać o środowisko naturalne oraz zwróci uwagę na jego ochronę.
Należy edukować uczniów i przypominać jakie znaczenie dla środowiska mają następujące zjawiska:
-zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe emisje-spalanie odpadów
-efekt cieplarniany,
-kwaśne deszcze,
-niewłaściwe składowanie odpadów,
-brak segregacji śmieci,
-nadmierne wycinanie lasów
-nadmierna konsumpcja.
ROZWIĄZANIA PROBLEMU PRIORYTETOWEGO :
-
kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
-
budowanie prawidłowych nawyków proekologicznych,
-
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko ( m.in. zwierzęta, lasy),
-
organizowanie kampanii edukacyjnych, wycieczek, projektów, warsztatów, innowacji oraz konkursów poświęconych tematyce proekologicznej,
-
wpieranie dzieci w umiejętność budowania prawidłowych relacji z kolegami, nauczycielami oraz osobami starszymi,
-
rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz dbanie o higienę,
-
promowanie aktywności fizycznej i zdrowego hobby jako sposobu na gospodarowanie czasem wolnym.
Działania zawarte w planie pracy zostały ukierunkowane na wyrabianiu u uczniów nawyku dbania o środowisko, w celu zachowania zdrowia i odpowiedzialności za przyszłość środowiska.
Dotychczasowe działania w naszej szkole
rok szkolny 2023/2024
Skład szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia
Nauczyciele
Rodzice
Uczniowie
Pracownicy
niepedagogiczni
Katarzyna Woźniak
Irena Pałasz
Justyna Sierżant
Magdalena Wójciak
Justyna Sierżant
Alicja Walus
Malwina Hreniak
Krystyna Kochmańska











