

Ruszaj po zdrowie!
Witaj w Szkole Promującej Zdrowie, gdzie wierzymy, że zdrowie to bogactwo. Nasza misja to promowanie zdrowego stylu życia i edukacja na temat znaczenia dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Dołącz do nas w tej podróży ku zdrowszemu i szczęśliwszemu życiu. Zobacz jakie mamy i plany i dotychczasowe realizacje naszych założeń.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie to miejsce, w którym cała społeczność szkolna – pracownicy, uczniowie i rodzice podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Najważniejsze założenia Szkoły Promującej Zdrowie:
Edukacja zdrowotna to ważny element programu, to troska o dobre samopoczucie uczniów i wszystkich pracowników szkoły, przy współpracy rodziców i społeczności lokalnej.

01.
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie każdej osoby zarówno w rodzinie jak
i w społeczności lokalnej
02.
zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz stworzanie uczniom i pracownikom realne, atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów
03.
umożliwianie uczniom rozwoju ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacnianie w nich poczucia własnej wartości

04.
wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska
05.
włączanie do działań szkoły lokalne instytucje, zwłaszcza odnośnie edukacji zdrowotnej
Część wstępna planowania w roku szkolnym 2024/2025
Problem priorytetowy do rozwiązania:
ZWIĘKSZENIE ŚWIADOMOŚCI POWIĄZANIA ŚRODOWISKA NATURALNEGO ZE ZDROWIEM CZŁOWIEKA.
Krótki opis problemu priorytetowego:
Brak świadomości ekologicznej jest jednym z największych problemów ekologicznych na świecie. Ludzie nie zdają sobie sprawy z wpływu swojego stylu życia na środowisko i nie podejmują działań, aby zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.
W Polsce problem ten jest szczególnie widoczny, gdyż duża część społeczeństwa nie jest w pełni świadoma skali problemów ekologicznych.
Rozwój cywilizacyjny oraz brak świadomości ekologicznej społeczeństwa przyczyniają się do ciągłej degradacji środowiska przyrodniczego. Chcąc temu przeciwdziałać, powinniśmy już od najmłodszych lat zadbać o edukację ekologiczną dzieci. Pomocne w tym działaniu może być uświadomienie im, jaka jest rola i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, kształtowanie odpowiedzialnego i opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, czyli zbliżanie dzieci do natury.
W roku szkolnym 2023/2024 plan pracy Szkoły Promującej Zdrowie powstał na podstawie obserwacji oraz rozmów ze społecznością szkolną.
Uzasadnienie wyboru priorytetu:
Na podstawie informacji z przeprowadzonych obserwacji i badań wynika, że uczniowie mają chcieliby zgłębiać swoją wiedzę o ekologii, poznawać w jaki sposób mogą wspierać ochronę środowiska, zwłaszcza w swojej najbliżej okolicy. Szkoła mieści się we wsi Ulim, w otoczeniu lasów, z zasobami na które warto ukierunkować najmłodszych. Kreowanie postaw proekologicznych przyczyni się do większej świadomości jak dbać o środowisko naturalne oraz zwróci uwagę na jego ochronę.
Należy edukować uczniów i przypominać jakie znaczenie dla środowiska mają następujące zjawiska:
-zanieczyszczenia powietrza, szkodliwe emisje-spalanie odpadów
-efekt cieplarniany,
-kwaśne deszcze,
-niewłaściwe składowanie odpadów,
-brak segregacji śmieci,
-nadmierne wycinanie lasów
-nadmierna konsumpcja.
ROZWIĄZANIA PROBLEMU PRIORYTETOWEGO :
-
kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
-
budowanie prawidłowych nawyków proekologicznych,
-
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko ( m.in. zwierzęta, lasy),
-
organizowanie kampanii edukacyjnych, wycieczek, projektów, warsztatów, innowacji oraz konkursów poświęconych tematyce proekologicznej,
-
wpieranie dzieci w umiejętność budowania prawidłowych relacji z kolegami, nauczycielami oraz osobami starszymi,
-
rozwijanie zdrowych nawyków żywieniowych oraz dbanie o higienę,
-
promowanie aktywności fizycznej i zdrowego hobby jako sposobu na gospodarowanie czasem wolnym.
Działania zawarte w planie pracy zostały ukierunkowane na wyrabianiu u uczniów nawyku dbania o środowisko, w celu zachowania zdrowia i odpowiedzialności za przyszłość środowiska.
Dotychczasowe działania w naszej szkole
Historia Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce

Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch ten rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Wspólnym patronatem akcji jest Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.
Nasza szkoła to miejsce, w którym cała społeczność szkolna podejmuje liczne działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia, nie zapominając przy tym o środowisku naturalnym w naszej okolicy. Podstawą dobrego samopoczucia w życiu człowieka jest świadome podejście do zdrowia i ochrony przyrody jako wartości bezcennej.
Przystąpienie naszej szkoły do sieci Szkół Promujących Zdrowie to dla nas nowe możliwości w osiąganiu celu, jakim jest ogólnopojęte zdrowie. Uważamy, że edukacja zdrowotna to bardzo ważny element nauczania, dlatego też staramy się promować zasady prozdrowotne.
Skład szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia
Nauczyciele
Rodzice
Uczniowie
Pracownicy
niepedagogiczni
Katarzyna Woźniak
Magdalena Wójciak
Justyna Sierżant
Magdalena Wójciak
Justyna Sierżant
Alicja Walus
Malwina Hreniak
Krystyna Kochmańska